Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Kodeks etyczny


KODEKS ETYCZNY

Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

w Drawsku Pomorskim

Spis treści

Preambuła

I. Zakres obowiązywania

II. Zasady ogólne

III. Wykonywanie zawodu urzędnika samorządowego

IV. Stosunki z interesantami (klientami)

V. Stosunki ze współpracownikami i przełożonymi

VI. Postanowienia końcowe

Załącznik

Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia nieprzestrzegania kodeksu etyki

Preambuła

Kodeks etyki określa podstawowe zasady, które uznajemy za wiążące dla wszystkich pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim. Identyfikują one rolę społeczną i odpowiedzialność etyczną podczas wykonywania zadań służbowych w miejscu pracy, a także poza nim. Kodeks etyki oparty jest przede wszystkim na takich wartościach jak: sprawiedliwość, uczciwość, szacunek, obiektywizm i odpowiedzialność. Niniejszy Kodeks, nie jest zbiorem wszystkich nakazów i zakazów obowiązujących pracownika, lecz zawiera jedynie ogólne zalecenia dotyczące podejmowanych działań i wydawanych decyzji. Nie zastępuje on jednak zdrowego rozsądku i osądu każdego pracownika wynikającego z konkretnych sytuacji życiowych i indywidualnych potrzeb interesanta. Celem Kodeksu jest wskazanie wartości, którymi powinni posługiwać się pracownicy, aby interesanci czuli się usatysfakcjonowani załatwieniem sprawy w przez pracowników zatrudnionych w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim, bez dodatkowego stresu

Zasadniczym jego celem i zadaniem jest uświadomienie nauczycielom wagi moralnego wymiaru ich pracy oraz wezwanie do podjęcia pracy nad sobą, aby przywrócić zawodowi nauczyciela należny prestiż społeczny.

I. Zakres obowiązywania

§ 1

  • Kodeks obejmuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim.

  • Każdy pracownik jest osobiście odpowiedzialny za przestrzeganie Kodeksu.

  • Pracownik dba o zgodność z Kodeksem zachowań wszystkich pracowników.

II. Zasady ogólne

§ 2

zasada służby publicznej

  1. Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna działa w oparciu o zasady ogólne, regulowane przez dokumenty wymienione w Statucie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

  1. Naczelną wartością dla pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim jest dobro drugiego człowieka, a celem niesienie pomocy klientom w osiąganiu przez nich lepszej jakości życia.

  1. Relacje między personelem Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej opierają się na wzajemnym szacunku i koleżeństwie, wynikającymi ze wspólnoty wartości i celów, świadomości rangi społecznej wykonywanego zawodu oraz przyjętej na siebie odpowiedzialności zawodowej.

  1. Współpracując z przedstawicielami innych instytucji, pracownicy Poradni nie przekraczają granic swoich kompetencji i szanują kompetencje innych specjalistów. Jednocześnie dbają o utrzymanie własnej tożsamości zawodowej, respektując cele i wartości właściwe własnej profesji i wystrzegają się identyfikacji z postawami innych specjalistów, jeśli te postawy są niezgodne z zasadami etycznymi wykonywanego zawodu.

  1. Gdy w swoich czynnościach zawodowych specjalista PPP zostanie uwikłany w konflikt interesów, zarówno między osobami, jak między osobami i instytucją , postępuje tak, aby nie spowodować szkody dla którejkolwiek z zainteresowanych stron.

6. Nauczyciel doświadczony winien otoczyć opieką nauczycieli rozpoczynających pracę, służąc im radą i pomocą. Nauczyciel młodszy winien okazywać szacunek i uznanie kolegom z dłuższym stażem pracy. Zasada ta dotyczy także pracowników niepedagogicznych

7.Nauczyciel nie powinien podważać autorytetu innych nauczycieli i pracowników oświaty. Wszelkie uwagi o dostrzeżonych błędach w ich postępowaniu powinien najpierw przekazać bezpośrednio zainteresowanym.

8.Nauczyciel, korzystając z cudzych dzieł, opracowań i badań powinien być w zgodzie z prawem autorskim i dobrymi obyczajami obowiązującymi w pracy naukowej napisać z czego korzystał.

9.Nauczyciel powinien dzielić się zdobytym doświadczeniem i wiedzą z innymi nauczycielami.

10.Wskazane jest, aby nauczyciel rozpowszechniał swoje osiągnięcia poprzez różne formy publikacji, przy zachowaniu swych praw autorskich.

11 Publikacje nauczycieli powinny być obiektywne, rzetelne, nacechowane troską o dobro nauki i człowieka.

Nauczyciel może zdobywać stopnie specjalizacji zawodowej i stopnie naukowe.

III. Zasady współpracy z klientem

zasada profesjonalizmu

Pracownik  wykonuje obowiązki rzetelnie, z dochowaniem najwyższych standardów staranności, wynikających z zawodowego charakteru podejmowanych działań, a w szczególności:

  1. Pracuje sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych mu zadań.

  2. Jest twórczy w podejmowaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizuje aktywnie i z najlepszą wolą.

  3. Nie uchyla się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie; wie, że interes publiczny wymaga działań rozważnych, ale skutecznych i realizowanych w sposób zdecydowany.

  4. W rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami, jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji;

  5. Dotrzymuje zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania;

  6. Racjonalnie gospodaruje majątkiem i środkami publicznymi, z dbałością o nie i jest gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie.

  7. W swoich czynnościach pracownik zawsze respektuje godność osobistą, podmiotowość i autonomię człowieka oraz jego prawo do rozwoju.

  8. Rozpoczynając pracę, specjaliści każdorazowo uzgadniają z klientem cel i zakres swoich oddziaływań oraz zasadnicze sposoby postępowania. Ustalenia te mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie w toku dalszych kontaktów. Specjaliści PPP respektują system wartości klienta i jego prawo do podejmowania własnych decyzji, nie powinni jednak podejmować się interwencji, jeśli jej cele lub stosowane metody nie byłyby zgodne z ich etyką zawodową.

  9. Każdy pracownik (posiadając określoną postawę wobec norm moralnych i obyczajowych) musi mieć świadomość, że jego poglądy mogą wpływać na jakość jego decyzji w czynnościach zawodowych. Jeżeli uważa on, że poglądy te mogą mieć ambiwalentny wpływ na jakość współpracy z klientem, to zobowiązany jest do wskazania mu innej dostępnej i fachowej pomocy. Dotyczy to każdego etapu pracy.

  10. Specjalista powinien poinformować klienta o ewentualnym ryzyku związanym ze stosowanymi metodami terapeutycznymi oraz o istniejących metodach alternatywnych, z uwzględnieniem metod niepsychologicznych. Jeśli pracownik Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nie jest w stanie udzielić skutecznej pomocy wskutek braku kwalifikacji potrzebnych w danym wypadku lub indywidualnych preferencji klientów, kieruje go do innego do innego specjalisty.

; background-color:

    ; "> Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej podejmują się jedynie tych czynności zawodowych, do których posiadają kwalifikacje potwierdzone odpowiednim szkoleniem,potwierdzonym dokumentem i doświadczeniem praktycznym.

    ; background-color:

      ; "> 11. Granice ingerencji pracownika wyznaczone są jego profesjonalnymi kompetencjami oraz celami i oczekiwaniami formułowanymi przez osoby zgłaszające się po pomoc do PPP.


      ; background-color:

        ; "> 12.Pracownik Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w żadnym momencie nie dokonuje wyborów ani nie podejmuje decyzji za klienta. Informuje go natomiast o istniejących możliwościach wyboru oraz ich możliwych konsekwencjach.

        § 4

        zasada bezstronności

        Pracownik  jest bezstronny w wykonywaniu zadań i obowiązków, a w szczególności:

        1. Nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym.

        2. Nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi.

        3. Nie przyjmuje żadnej formy zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem lub wykonywaną pracą służbową.

        4. W prowadzonych sprawach administracyjnych równo traktuje wszystkich uczestników, nie ulegając żadnym naciskom i nie przyjmując żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności.

        5. Od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych.

        6. Nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej, wystrzega się okazji do promowania jakichkolwiek grup interesu.

        7. Szanuje prawo obywateli do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując przy tym tajemnicy ustawowo chronionej.

        § 5

        zasada godności pracowniczej

        Pracownik swym zachowaniem w miejscu i poza miejscem pracy dba o dobre imię Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej i pracowników , a w szczególności:

        1. Reprezentuje wysoki poziom kultury osobistej.

        2. Zachowuje się godnie zarówno w miejscu, jak i poza miejscem pracy.

        1. Odnosi się w sposób życzliwy i uprzejmy do osób korzystających z pomocy placówki oraz współpracowników.

        2. Jest lojalny wobec placówki i zwierzchników, gotów do wykonywania służbowych poleceń,mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka.

        3. Każdy z pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wykazuje powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy Poradni oraz innych urzędów i organów państwa.

        § 6

        zajęcia niedopuszczalne; konflikt interesów

        1. Pracownik nie podejmuje prac ani zajęć kolidujących z jego obowiązkami służbowymi lub wywołujących podejrzenie o możliwość wykorzystywania zajmowanego stanowiska do uzyskania jakichkolwiek korzyści.

        2. Pracownik nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem własnym i publicznym oraz eliminuje wszelkie zachowania mogące narażać go na opinie o uzyskiwaniu korzyści w związku z zajmowanym stanowiskiem.

        3. Pracownik zobowiązany jest do powiadomienia swego przełożonego o każdym przypadku istnienia okoliczności mogących wywoływać wątpliwości co do bezstronności pracownika oraz konfliktu interesów, celem wyłączenia go od załatwienia danej sprawy.

        § 7

        rozwój zawodowy

        Pracownik Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim dba o rozwój własnych kompetencji, a w szczególności:

        1. Rozwija wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy w Poradni.

        2. Dąży do pełnej znajomości aktów prawnych nowych przepisów dotyczących wykonywanej pracy oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności spraw.

        3. Jest gotów do wykorzystania wiedzy zwierzchników, kolegów i podwładnych, a w przypadku braku wiedzy specjalistycznej - do korzystania z pomocy ekspertów.

        4. Zawsze jest przygotowany do jasnego - merytorycznego i prawnego - uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania.

        5. W wykonywaniu zadań administracyjnych dba o ich jakość merytoryczną i o dobre stosunki międzyludzkie.

        6. Jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dąży do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji.

        § 8

        tajemnica zawodowa

        Pracownik Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim z zachowaniem najwyższej staranności chroni informacje podlegające ochronie prawnej, w tym informacje dotyczące innych osób, a w szczególności:

        1.Organizuje swoje miejsce pracy w sposób uniemożliwiający powzięcie informacji chronionych przez osoby postronne oraz gwarantujący osobie korzystającej z usług Poradni dyskrecję i ochronę informacji;

        2. Nie przekazuje współpracownikom informacji o załatwianych sprawach indywidualnych, nie komentuje tych spraw lub informacji uzyskanych w związku z ich rozstrzyganiem, chyba że wymaga tego merytoryczny sposób załatwienia sprawy lub przyjęte procedury postępowania;

        3. Powzięte przy wykonywaniu czynności służbowych informacje w żaden sposób nie mogą wpływać na postawę, zachowanie lub stosunek pracownika poradni do danej osoby poza Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Drawsku Pomorskim.

        § 9

        współmierność podejmowanych działań

        1. Pracownik podejmuje działania współmierne do obranego celu. Pracownik w szczególności unika ograniczania praw jednostki lub nakładania na nią obciążeń, jeżeli ograniczenia te lub obciążenia byłyby niewspółmierne do celu prowadzonych działań.

        2. W toku podejmowanych działań pracownik zwraca szczególną uwagę na stosowne wyważenie spraw osób prywatnych i ogólnego interesu publicznego.

        3. Z uprawnień pracownik korzysta wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone mocą odnośnych przepisów. Pracownik odstąpi w szczególności od korzystania z uprawnień dla osiągnięcia celów, dla których brak jest podstawy prawnej, uprawnień lub które nie mogą być uzasadnione interesem publicznym.

        IV. Prawa klienta PPP

        § 10

        współmierność podejmowanych działań

        1.Pracownik podejmuje działania współmierne do obranego celu. Pracownik w szczególności unika ograniczania praw jednostki lub nakładania na nią obciążeń, jeżeli ograniczenia te lub obciążenia byłyby niewspółmierne do celu prowadzonych działań.

        2.W toku podejmowanych działań pracownik zwraca szczególną uwagę na stosowne wyważenie spraw osób prywatnych i ogólnego interesu publicznego.

        3.Z uprawnień pracownik korzysta wyłącznie dla osiągnięcia celów, dla których uprawnienia te zostały mu powierzone mocą odnośnych przepisów. Pracownik odstąpi w szczególności od korzystania z uprawnień dla osiągnięcia celów, dla których brak jest podstawy prawnej,uprawnień lub które nie mogą być uzasadnione interesem publicznym.

        4.Pomoc PPP udzielana jest nieodpłatnie i dobrowolne.

        ; background-color:

          ; "> 5.Na każdym etapie klient ma prawo zrezygnować z korzystania z usług poradni lub do zmiany osoby z którą współpracuje.

          6. W trakcie korzystania z regularnych konsultacji lub terapii klient może oczekiwać uregulowania zasad obowiązujących w formie kontraktu, który zawiera informacje o ilości przewidzianych spotkań, jak również sprecyzowania celu spotkań. To klient ma prawo ustalić cel pracy, po stronie pracownika leży określenie, czy jest w stanie podjąć się pracy z tak określonym celem.

          ; background-color:

            ; "> 7.Klient ma prawo do uzyskania ustnej i/lub pisemnej informacji pracownika   Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wyrażającej jego stanowisko w sprawie zgłaszanej przez klienta.

            8. Opinie lub orzeczenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej wydawane są zgodnie z prawem oświatowym.

            9. Klient ma prawo do wyboru specjalisty zajmującego się jego sprawą.

            10.Klient ma prawo do złożenia pisemnej lub ustnej skargi do Dyrektora Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej , jeżeli jego prawa zostaną naruszone przez pracownika.

            § 11

            kontakty z jednostką

            W swoich kontaktach z jednostką pracownik pozostaje usługodawcą, zachowuje się właściwie oraz uprzejmie, a w szczególności:

            • 1.Traktuje interesantów w sposób partnerski, równy, bezstronny i obiektywny, zapewniając im poczucie bezpieczeństwa w korzystaniu z usług poradni;

            • 2.W kontaktach z interesantami odnosi się do nich z szacunkiem, wrażliwością i cierpliwością, uwzględniając zdolność zrozumienia spraw urzędowych;

            • 3.Udzielając informacji czyni to w sposób merytoryczny i wyczerpujący, dążąc do wyjaśnienia wszelkich istotnych dla interesanta kwestii;

            • 4Pprowadzi korespondencję w sposób jasny i zrozumiały dla adresata;

            • 5.Jeżeli pracownik nie jest właściwy w danej sprawie, kieruje interesanta do pracownika właściwego.

            • 6.Dąży do możliwie najszybszego załatwienia sprawy.

            V. Tajemnica zawodowa

            1.Wszystkich pracowników obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej. Ujawnienie wiadomości objętych tajemnicą zawodową może nastąpić wówczas, gdy zagrożone jest bezpieczeństwo klienta lub innych osób. Decyzję w tej sprawie należy omówić z dyrektorem Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

            2.Pracownik w celu zapewnienia rzetelnej pomocy klientowi ma prawo do współpracy ze

            specjalistami z innych dziedzin oraz do korzystania z ich konsultacji. W tym celu udostępnia

            wyniki uzyskanych przez siebie danych w takim stopniu, w jakim jest to potrzebne. Odbywa się to za wiedzą i zgodą klienta.

            3.Osobom korzystającym z diagnozy i terapii w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej udzielane są informacje o stosowanych metodach (nazwy testów, typ prowadzonej terapii) i uzyskanych wynikach (arkusze: opinii, informacji, orzeczenia). Klient nie ma natomiast prawa do oglądania materiałów, notatek, testów powstałych na skutek terapii, konsultacji, diagnozy.

            4.W ramach superwizji/interwizji pracownik, omawiając przebieg terapii lub konsultacji, podaje tylko niezbędne dane, nie pozwalające zidentyfikować osoby klienta.

            5.Korzystając z pomocy personelu pomocniczego bez pełnych kwalifikacji (np. asystenci psychologiczni, studenci, pielęgniarki itp.) psycholog odpowiada za realizację zasad etyki zawodowej. W szczególności psycholog powiadamia asystentów o obowiązku bezwzględnego przestrzegania tajemnicy zawodowej, z wyjątkiem zagrożenia bezpieczeństwa osób, a materiały powierzone asystentom do opracowania zabezpiecza w miarę możliwości przed imienną identyfikacją.

            6. Nauczyciel nie powinien podważać autorytetu innych nauczycieli i pracowników oświaty. Wszelkie uwagi o dostrzeżonych błędach w ich postępowaniu powinien najpierw przekazać bezpośrednio zainteresowanym.

            7.Nauczyciel zobowiązany jest do nierozpowszechniania informacji z posiedzeń rad pedagogicznych. 8.Nauczyciel jest zobowiązany przestrzegać i uczyć przestrzegania norm prawnych, stojących na straży dobra wspólnego.

            VI. Kompetencje pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

            1. Specjaliści Poradni są świadomi szczególnej odpowiedzialności wynikającej ze specyfiki wykonywanego zawodu. Powinni znać granice swoich kompetencji i nie podejmują się zadań przekraczających ich możliwości. Dokładają wszelkich starań, aby zapewnić jak najwyższy poziom udzielanych przez siebie usług.

            2. Obowiązkiem pracowników Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej jest stały rozwój zawodowy i dążenie do stałego rozwoju osobistego.

            3. Kadra Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej przedstawia zgodnie z prawdą swoje wykształcenia, kompetencje i doświadczenie zawodowe.

            4. Specjaliści Poradni powstrzymują się od wykonywania czynności zawodowych, jeżeli okoliczności zewnętrzne lub ich własny aktualny stan fizyczny czy psychiczny są tego rodzaju, że mogą istotnie obniżyć poziom wykonywanej pracy lub zakłócić bezstronność osądu zawodowego.

            5. Pracownicy Poradni nie są obojętni na odstępstwa od zasad etyki zawodowej ze strony innych współpracowników. Stwierdzając nieetyczne postępowanie kolegi w sprawach zawodowych lub dowiadując się o takim zachowaniu, starają się przekonać go o niewłaściwości jego czynów, korzystając gdy trzeba, z pomocy innych kolegów. Jeśli taka interwencja okazuje się nieskuteczna, pracownik zgłasza sprawę do dyrektora , Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej do rozpatrzenia zaistniałej sytuacji.

            6. Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, wykazują stałą troskę o prestiż i poziom wykonywania zawodu. Nie udostępniają specyficznych technik diagnozy psychologiczno-pedagogicznej osobom nieprzygotowanym do ich kompetentnego stosowania. Psycholog przeciwstawia się podejmowaniu działalności psychologicznej, a zwłaszcza stosowaniu specyficznych technik diagnostycznych i terapeutycznych przez osoby nie posiadające kwalifikacji psychologicznych.

            7. Pracownicy Poradni nie mogą akceptować warunków pracy, które ograniczają ich niezależność zawodową, a zwłaszcza takich, które uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej.

            8. Psycholog , psychoterapeuta, terapeuta jest świadomy niebezpieczeństw wynikających z jego możliwości wpływania na innych ludzi, w związku z czym poddaje się superwizji lub konsultacji.

            VII. Dziecko jako podmiot pomocy

            1. W celu pracy z dzieckiem konieczne jest uzyskanie zgody rodzica/opiekuna prawnego. W sytuacji, gdy jest to niemożliwe, bądź niezgodne z dobrem dziecka, należy zwrócić się o rozstrzygnięcie do sądu rodzinnego.

            2. W razie stwierdzenia naruszenia przez osoby dorosłe lub inną instytucję dobra małoletniego pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej mają moralny obowiązek stać w obronie praw małoletniego.

            3. Osoby małoletnie powinny być traktowane w sposób szczególny. Podstawową zasadą specjalistów Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w pracy z osobami małoletnimi jest ich dobro, co oznacza, że osoby te w kontaktach z psychologiem, pedagogiem, logopedą powinny być traktowane podmiotowo, z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych.

            4. Kontakty z klientem małoletnim nie mogą być realizowane pod presją ze strony osób dorosłych lub instytucji, decydujących w imieniu małoletniego. Każdy pracownik ma obowiązek brać pod uwagę decyzję małoletniej osoby w zakresie kontaktów z nim. W przypadku, jeżeli stwierdzone zostanie naruszenie dobra dziecka, pracownik ma prawo odmówić współpracy z opiekunami lub instytucjami zaangażowanymi w sprawę.

            5. W ocenie interesów dziecka należy przyjmować perspektywę długoterminową, uwzględniającą aspekt rozwojowy, ryzyko zerwania więzi z osobami znaczącymi itp.

            6. Uznając, iż rodzina jest najlepszym środowiskiem prawidłowego rozwoju dziecka należy wkładać maksymalny wysiłek w kierunku poprawy jej funkcjonowania, w miarę możliwości pozyskując do współpracy jej członków, wspierać mechanizmy naprawcze wewnątrz systemu rodzinnego.

            VIII. Postanowienia końcowe

            1. Zasady Kodeksu Etycznego obowiązują wszystkich pracowników i specjalistów Poradni

            Psychologiczno-Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim.

            2. W sytuacjach spornych rozstrzygnięcia dokonują, w zależności od potrzeby: dyrektor, Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Rada Pedagogiczna Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, odpowiednie organy zewnętrzne.

            ; background-color:

              ; "> 3. Pracownik na piśmie poświadcza, iż zapoznał się z Kodeksem i przyjmuje go do stosowania.

              ; background-color:

                ; "> 4. Oświadczenie, o którym mowa w ustępie 1, załącza się do akt osobowych pracownika.

                ; background-color:

                  ; "> 5. Kodeks podany jest do wiadomości publicznej w celu poinformowania zainteresowanych osób o standardach etycznych obowiązujących pracowników oraz poddania przestrzegania tych standardów kontroli społecznej.

                  Załącznik

                  Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia

                  nieprzestrzegania Kodeksu Etyki

                  1. Za naruszenie postanowień Kodeksu Etyki pracownik ponosi odpowiedzialność karną lub porządkową, o ile przepisy prawa tak stanowią.

                  2. Obowiązkiem każdego pracownika jest reagowanie na każdy przejaw naruszenia lub zagrożenia naruszenia postanowień Kodeksu Etyki.

                  3. Osoby zajmujące stanowiska kierownicze mają szczególny obowiązek bieżącego czuwania nad przestrzeganiem norm zawartych w Kodeksie Etyki oraz podejmowania działań zapobiegających ich naruszania, a w przypadku stwierdzenia naruszenia - działań je eliminujących i dezaprobujących.

                  4. Osoby zajmujące stanowiska kierownicze mają obowiązek wszechstronnego i wnikliwego rozpatrzenia każdej informacji o naruszeniu lub podejrzeniu naruszenia norm etycznych zawartych w Kodeksie.

                  5. Każdy pracownik powinien zwrócić koleżeńską uwagę innemu pracownikowi, w przypadku zachowania nieetycznego, naruszającego dobre obyczaje i stosunki międzyludzkie zarówno w odniesieniu do interesantów, jak i współpracowników. O powtarzających się przypadkach naruszeń pracownik zawiadamia bezpośredniego przełożonego.

                  6. Pracownik, który powziął informacje o naruszeniu lub realnej możliwości naruszenia postanowień Kodeksu, stanowiących jednocześnie naruszenie prawa powszechnie obowiązującego, ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie bezpośredniego przełożonego. Bezpośredni przełożony po przeprowadzeniu wstępnych wyjaśnień, przekazuje pozyskane informacje Kierownikowi Urzędu celem podjęcia działań wskazanych w pkt 8.

                  7. W przypadku naruszenia norm etycznych dotyczących dobrych obyczajów i stosunków międzyludzkich, nienoszącego znamion naruszenia prawa powszechnie obowiązującego, bezpośredni przełożony, po powzięciu informacji o naruszeniu, przeprowadza z pracownikiem rozmowę, w której wskazuje zakres nieprawidłowych zachowań oraz wyraża dezaprobatę dla takich zachowań. W przypadku powtórzenia się podobnych zachowań okoliczność ta powinna zostać uwzględniona przy okresowej ocenie pracownika.

                  8. W przypadku naruszenia norm etycznych, będącego jednocześnie naruszeniem powszechnie obowiązującego prawa:

                  a. Pracodawca podejmuje czynności określone w art. 109-113 Kodeksu pracy, jeżeli nieetyczne zachowanie wypełnia przesłanki określone w art. 108 Kodeksu pracy;

                  b. Pracodawca zawiadamia właściwe organy, jeżeli nieetyczne zachowanie wypełnia znamiona przestępstwa lub wykroczenia określone w przepisach prawa;

                  1. Na wniosek pracowników, pracodawca powołuje, spośród pracowników, trzyosobową Komisję Etyczną, będącą organem opiniodawczym i doradczym w sprawach o naruszenie Kodeksu Etyki.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wioletta Kubik 08-04-2022 11:43
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 08-04-2022
Ostatnia aktualizacja: - 08-04-2022 11:43